HANDS

series of video pieces on gesture codes

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Dictée

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Esquisse

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Synthèse

«Digital» comes from the Latin «digitus», meaning «finger». Even for children, fingers are useful for counting separate units, and this is where the idea of precision pierces the analogous continuum of prelinguistic conscience. Language names the point that still matters today: how do impulses, and therefore, thoughts, get from my head into the data file? Almost always through the fingers until now, whether by typing on a keyboard, by holding a joystick or slipping into a data glove. Now that the potency of hardware seems to be endlessly expandable, the problems shift to the interface between human and machine.
The hands featured as the sole actors in Les mains perform in distinct roles. Lanz filmed the sequences of the two hands one after the other and assembled them together afterwards. To do this, he had to memorize each entire sequence as dramatic pieces in order to stage them individually. The rather laborious production announces questions that one can ask oneself while watching the videos : Do both hands belong to the same body ? Does the right one know what the left one is doing? Can my right hand give my left hand a command? The hands perform like those of a puppeteer without puppets: Punch enters from the left into the picture and orders around the clown on the right side. A window shows an excerpt of the world, as a monitor or a stage, in which things are portrayed more primitively, but for that more clearly. Just as the clown often represents the artist who gets trapped in the cycle of his own ideas in Bruce Nauman’s video installation, Lanz presents the digital world of simulation as naked Punch and Judy show. Or as himself says: «Computers change art by changing our normal lives.»
Dieter Daniels

"Digital" stammt von lateinisch "digitus", "Finger". Die Finger dienen schon dem Kind zum Zählen von separaten Einheiten und hier bricht erstmals die Idee der Präzision in das analoge Kontinuum eines vorsprachlichen Bewusstseins. Die Sprache nennt die Stelle, um die es bis heute geht: Wie kommt der Impuls und damit der Gedanke vom Kopf in die Datei? Bisher fast immer über die Finger, sei es, dass sie auf einer Tastatur tippen, sei es einen Joystick halten oder in einen Datenhandschuh schlüpfen. Nachdem die Potenz der Hardware anscheinend ins Unendliche steigerbar wird, verlagern sich die Probleme an die Mensch-Maschine Schnittstelle.
Die Hände, die in Les mains als einzige Darsteller agieren, spielen Stücke in verteilten Rollen. Lanz hat die Sequenzen der zwei Hände nacheinander gedreht und sie anschliessend nebeneinander montiert. Deshalb musste er die ganzen Sequenzen wie Theaterstücke auswendig lernen, um sie dann einzeln aufzuführen. Die etwas mühselige Herstellung kündigt Fragen an, die man sich vor den Videos stellen kann: Gehören beide Hände zu demselben Körper? Weiß die Rechte was die Linke tut? Kann meine rechte Hand meiner Linken einen Befehl geben? Die Hände agieren wie die eines Puppenspielers ohne Puppen: links kommt Kasperle ins Bild und kommandiert den dummen August auf der Rechten herum. Ein Fenster zeigt einen Ausschnitt der Welt, als Monitor oder als Bühne, in dem Dinge primitiver, aber darum auch deutlicher dargestellt werden. So wie in Bruce Naumans Video Installationen oft der Clown für den Künstler steht, der im Kreislauf seiner Ideen gefangen bleibt, führt uns Lanz die digitale Welt der Simulation als nacktes Kasperletheater vor. Oder wie er selbst sagt: "Computer verändern auch die Kunst dadurch, dass Sie unser normales Leben verändern."
Dieter Daniels

Dictée

video on monitor
at Kunsthalle Bern

 

Eric Lanz poursuit ses recherches sur un inventaire des gestes manuels et la simulation des gestes du virtuel. Dans Dictée, le moniteur devient caisson d'expérimentation pour la reconnaissance et l'exécution de ces gestes. Des deux mains qui apparamment coexistent dans cet espace tridimensionnel tout en appartenant à deux niveaux différents, l'une commande à l'autre, mais indirectement: entre elles une machine, un système de repérage, de calcul, un deuxième langage. 

L'objet ou l'instrument avec ou sur lesquels la main s'exerce restent invisibles, et c'est au son qu'il revient de confirmer, d'achever l'identification initiée par le geste. En confrontant simultanément l'ordre et son exécution, le geste qui prescrit et celui qui opère, Eric Lanz poursuit son appropriation ironique des dernières "nouveautés" technologiques, instruments permettant d'appeler et de manipuler à distance des objets ou scènes virtuels.
Un tel travail qui exploite la vertu critique de la simulation, loin de frustrer le spectateur en ne lui proposant d'intervenir que par délégation, relance au contraire le rapport ludique qui est à la base même de ces technologies.
Anne-Marie Duguet


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